Juli 2018 - Vorig jaar schreef ik al een blog over pedagogisch bewust handelen naar kinderen toe. Maar hoe zit dit eigenlijk voor leidinggevenden? Zij werken weliswaar minder of helemaal niet met kinderen maar staan toch regelmatig voor een pedagogisch dilemma.

Willen helpen zit in onze natuur
De kinderopvang typeert zich uiteraard door het grote percentage vrouwen in de branche. En niet zomaar een stel dames bij elkaar. Nee, hele behulpzame dames. Om in de kinderopvang te kunnen werken hebben zij uiteraard een groot empathisch vermogen, zijn ze sensitief maar hebben ze ook een bijna onweerstaanbare drang om te helpen. Ze smullen ervan als iemand zich met een probleem bij hun meldt, want dan kunnen zij advies geven of een oplossing aandragen en daarmee de ander verder helpen. Of in ieder geval denken dat zij hierdoor iets ermee kunnen bereiken.

Maar, help ik jou wel echt?
De laatste tijd heb ik mij hier verder in verdiept. Wat gebeurt er als ik iemand een advies geef? Wat gebeurt er als ik een oplossing aandraag? Natuurlijk heb ik voor de ander het probleem op korte termijn opgelost. Zij (en heel af en toe hij) kan weer verder en vertrekt tevreden want heeft een antwoord op haar vraag gekregen. Maar enkele weken later krijg ik praktisch dezelfde vraag van dezelfde persoon. Ik heb namelijk wel een antwoord gegeven maar daarmee haar een kans ontnomen om zich te ontwikkelen. Niet echt behulpzaam…..

BlogJuli2018


Wat kan ik dan anders doen?
Uiteraard is mijn wens als leidinggevende niet, om alleen maar een orakel van antwoorden te zijn. Nee, liever help ik mensen om mij heen om zich te ontwikkelen. Bied ik hen kansen om zelf keuzes te kunnen maken en stel ik vragen om de ander te helpen tot mooie inzichten te komen. Het duurde even voordat ik door had dat ik hiermee de mensen om mij heen ‘niet in de steek laat’ (mijn grootste angst) maar juist een kans geef. En wat vraagt dit van mij? Bewust leiderschap. Af en toe een stap terug doen. Focus op de wat-vraag en niet op de hoe-vraag. Het geven van (ruime) kaders en criteria zodat iedereen daarbinnen vrij is om te bewegen.

Natuurlijk is het geven van een (snelle) oplossing soms gewoon nodig. Maar graag daag ik mezelf en misschien de mensen ook wel uit om bewust per situatie de afweging te maken. Heeft mijn gesprekspartner meer aan een snel antwoord of is er ruimte voor begeleiding naar de output?


Hartelijke groet,
Paula Bernsen

Een nieuwe ouder belt naar de kindplanning. Moeder vertelt dat ze opvang voor haar baby’tje zoekt voor een halve dag opvang per week. Kindplanning regelt alles keurig met ouder en licht vervolgens de locatiemanager in. Je hoort de locatiemanager aan de andere kant van de lijn balen. Een halve dag per week? Is dat wenselijk?
Als de locatiemanager het nieuwe kindje introduceert bij de pedagogisch medewerkers zeggen zij het hardop: Een halve dag? Maar zo went het kind toch nooit. Enigszins bezorgd wachten zij de startdatum van het kindje af.

blog paula juli 2017Pedagogisch belang

En zo komt het regelmatig voor dat wij als medewerkers in de kinderopvang verzoeken krijgen van ouders die naar ons inzicht pedagogisch ongewenst zijn. Steeds maar ruilen van dag, weinig opvang per week, ophalen tijdens slaaptijd, noem het maar op.
En daar hebben wij dan een mening over…… Want wij weten immers wat goed is voor het kind. Wij zijn immers de professionals. Aan de andere kant, wie kent zijn kind en privésituatie nou het best? Dat is toch echt de ouder.

Verder lezen?

Hartelijke groet,
Paula Bernsen

Aan de hand van mijn vorige blog over het werven van medewerkers kreeg ik een aantal reacties. Want het dilemma is wel duidelijk maar wat is de oplossing? Dat is eigenlijk nog veel interessanter natuurlijk. De meest gestelde vraag aan de hand van de blog was dan ook: “maar hoe werf je die medewerkers dan?” of ook: “En, heb je nu die nieuwe medewerkers geworven?”. En met enige trots kan ik vertellen dat we inderdaad weer een aantal nieuwe medewerkers hebben geworven, maar.. we zijn er nog niet. De vacatures ontstaan nog steeds sneller dan dat we ze kunnen vervullen. Vandaar nu een vervolg blog op de nieuwe uitdaging: het werven van medewerkers. Graag licht ik een tipje van de sluier op van onze acties om nieuwe collega’s te verwelkomen….

Nieuwe medewerkers werf je zo Juli 2017Voorbeelden uit de praktijk

Graag neem ik jullie mee in een aantal acties die wij afgelopen periode hebben uitgeprobeerd en die hun diensten bewezen hebben.

De website onder de loep: Aangezien tot voor kort alle aandacht ging naar het werven van kinderen is je website daar waarschijnlijk ook op ingericht. In ieder geval moest je op onze website goed zoeken als je naar het vacature overzicht wilde. Tijd dus om dit aan te passen. Het kopje ‘ Werken bij’ verdient weer een prominente plek.

Social media, je kunt er niet omheen: Onze doelgroep is van de Social media generatie. Uren per dag worden er doorgebracht achter de smartphone. Hier slim gebruik van maken loont dus zeker. Facebook, Linkedin en Instagram zijn veel bezochte media.......

Verder lezen?

Hartelijke groet,
Paula Bernsen

Hebben we ons de afgelopen jaren helemaal gefocust op het werven van kinderen..... staan we ineens voor een nieuwe uitdaging.

Gelukkig gaat het weer goed met Nederland. En door een combinatie van maatregelen staat ook voor de kinderopvang het licht weer op groen. De werkgelegenheid stijgt, opa’s en oma’s moeten langer doorwerken, de kinderopvangtoeslag stijgt en de overheid geeft een duidelijk signaal af over de toegevoegde waarde van kinderopvang.

nieuwe uitdaging werven medewerkers kinderopvangOpgelucht
De branche is opgelucht. Wij als organisatie zijn opgelucht. Wat heerlijk om de locaties die het zwaar hadden weer langzaam vol te zien stromen. Wat heerlijk ook om op enkele locaties weer een wachtlijst te hebben. Locatiemanagers die bellen omdat ze uitbreiding van kindplaatsen nodig hebben. Maar tegelijkertijd wordt er ook een ander signaal afgegeven...... We hebben een nieuwe wervingsuitdaging...... Dit keer voor (goede) medewerkers.

Verder lezen?

Hartelijke groet,
Paula Bernsen

April 2017 - Het is tijd voor reflectie. Ik kwam tot de conclusie dat ik mijn stijl van leidinggeven onder de loep moest nemen. Want waar wij onze medewerkers stimuleren om de kinderen zelfredzaamheid bij te brengen kwam ik er achter dat ik zelf maar al te vaak een kant en klaar antwoord geef op een vraag.

Een nieuwe stijl van leidinggeven


Ook vind ik het heerlijk om mensen te ‘helpen’ met hun problemen door ze voor hen op te lossen en bemoei ik mij met allerlei details waar mijn collega’s best zelf over kunnen beslissen. Na deze schrikbarende conclusies is het tijd om in actie te komen. Er is werk aan de winkel….

Verder lezen?

Hartelijke groet,
Paula Bernsen

31 januari 2017 - Hoe het allemaal begon…
Ik word gebeld door een collega: “Paula, moet je nu eens horen”. Vertel! “We werden net gebeld door de organisatie van de Sterkste schakel”. Je moet ze even terug bellen.
Mijn streven is om mensen altijd binnen een dag terug te bellen. Dus dezelfde middag dag bel ik hen op.

Blog Paula Bernsen 31jan2017 300x190
“Jullie zijn genomineerd voor meest klantgerichte organisatie in de regio”. Ik antwoord enigszins verbouwereerd dat ik dat uiteraard erg leuk vind en open sta voor een gesprek met de organisator van deze award.
Ik kon toen nog niet weten wat dit voor onze organisatie zou betekenen.

Meer lezen?

Hartelijke groet,
Paula Bernsen